Ontwerp
Voor deze les laat ik de kinderen in een halve kring zitten. Ook wil ik gebruik maken van het digi-bord zodat ik de kinderen het fragment van Bassie & Adriaan 'Engelse les' kan laten zien als een muzikale opening. De kinderen krijgen allemaal een muziekblad met het liedje 'Engelse les' van Bassie & Adriaan.
Lied 'Engelse les'
Lied - Engelse les
Tekst - B. van Toorn en A.g. van Toorn
Muziek - R. van Galen
Zang - Eva de wit
(Geschikt voor groep 5/6)
Muzikale opening
Voor de muzikale opening laat ik de kinderen een fragment zien van Bassie & Adriaan 'Engels les' tot 4:15. Ik gebruik dit fragement omdat ik de kinderen het liedje 'Engelse les' wil aanleren van Bassie & Adriaan en het is ook een leuke inleiding.
Bassie & Adriaan 'Engelse les'
Kern
Voor deze muziekles wil ik de kinderen het liedje 'Engelse les' van Bassie & Adriaan aanleren. Dit is een leuk maar leerzaam liedje, omdat de kinderen dan ook gelijk iets leren over Engeland en ook een paar nieuwe Engelse woorden leren waarvan ze ook gelijk de Nederlandse betekenis van leren.
Verwerking
Ik ga eerst het liedje 1 keer zelf voorzingen en geef de begintoon 'E' met mijn dwarsfluit aan. Zodat de kinderen ook weten op welke toon ze straks moeten zingen. Ik ga de kinderen eerst het refrein van het liedje aan leren omdat het refrein vaak terug komt en het is ook makkelijk aan te leren.
Eerst geef ik 1 regel uit het refrein namelijk 'Een lady is een dame en windows dat zijn ramen'. Dat is de 2de regel uit het refrein. Dan ga ik het refrein nog 1 keer zingen maar, de kinderen zingen de 2de regel en zelf zing ik deze regel dan niet mee.
Vervolgens geef ik de kinderen nog 1 regel uit refrein namelijk 'Een straat dat noemen zij een street, een song dat is bij ons een lied'. Dat is de 3de regel uit het refrein. Dan ga ik het refrein nog 1 keer zingen maar, de kinderen zingen de 2de & 3de regel en zelf zing ik alleen de 1ste regel van het refrein.
Vervolgens geef ik de kinderen de laatste regel uit refrein namelijk 'Yes sir, dat is ja meneer, een gentleman, dat is een heer'.Dat is de 1ste regel uit het refrein. En nu gaan ik samen met kinderen het complete lied zingen. Alleen zingen de kinderen het refrein en ik de coupletten.
Vervolgens ga ik de kinderen het couplet aan leren. Eerst geef ik de kinderen de 1ste & 3de regel uit de 1ste couplet.'Zeg weet jij dat van Engeland, ze rijden aan de linkerkant' & 'En met de autobus is er iets geks, de bussen zijn daar dubbeldeks'. Dat is de 1ste & 3de regel uit het couplet. Dan ga ik het couplet nog 1 keer zingen, maar de kinderen zingen de 1ste & 3de regel en zelf zing ik alleen de 2de regel.
Vervolgens geef ik de kinderen de laatste regel uit het couplet namelijk 'In plaats van koffie drinkt, men thee, het ligt er er midden in de zee'. Dat is de 2de regel uit het couplet. En nu ga ik samen met de kinderen het complete lied zingen. Alleen zingen de kinderen het refrein en de 1ste couplet en ik zing het 2de couplet.
Omdat het 2de couplet dezelfde toonhoogte heeft als het 1ste couplet proberen ik de kinderen nu het lied helemaal te laten zingen zonder dat ik zelf meezing. Terwijl de kinderen zelf het liedje zingen speel ik ondertussen op de dwarsfluit voor de achtergrondmuziek.
Als laatste oefening deel ik de klas nu op in 2 groepen en laat ik de kinderen in canon zingen (de kinderen hebben in een vorige muziekles al de betekenis geleerd van canon). De 1ste groep begint met zingen, wanneer de 1ste groep het couplet begint te zingen begint de 2de groep met het liedje.
Afsluiting
Bij de afsluiting gaan de kinderen zelf beweging/ emoties verzinnen bij het refrein. Vervolgens laat de kinderen het liedje voor de laatste keer zingen terwijl ze de bewegingen/emoties uitvoeren tijdens het refrein. En daarmee sluit ik de muziekles af.