Reflectieformulier
beeldend onderwijs
Opdrachtomschrijving:
Stadspark in herfstsferen (schilderopdracht) Reflectieopdracht: Reflecteer op zowel de product- als procescomponenten en geef ook duidelijk de samenhang tussen product- en procescomponenten aan. Je mag jezelf voor elke component een waardering geven (1 = lage waardering, 5 = hoge waardering), maar dat hoeft niet.
Opdracht:
Met plakkaatverf een stadspark schilderen in herfstkleuren aan de hand van een zelfgekozen afbeelding.
Verwerking van de inhoud, opdracht:
Doordat ik met meerdere lagen plakkaatverf heb gewerkt kreeg ik meer het gevoel dat het stadspark in de overgang was van zomer naar het begin van herfst. Het gebruik van dieprode kleuren en groene kleuren laten een mooie overgang zien van het seizoenen.
Eindresultaat
Vorm
1). Leg aan de hand van je resultaat uit welke beeldaspecten je hebt toegepast.
2).Waar in het werk is dat goed te zien? (eventueel detailfoto's toevoegen)
Ruimtesuggestie & compositie:
Ik heb gebruik maakt van verschillende beeldaspecten namelijk.
1).Lijnperspectief & horizon
Op de foto van het eindresultaat is duidelijk te zien dat ik heb gewerkt met een horizon en vervolgens heb ik de bomen en rivier naar de horizon geschilderd zodat je meer dieptegang krijgt in het schilderij, waardoor het net lijkt alsof je in een echt herfstpark staat.
2).Groot & klein
De bomen die op het eindresultaat geschilderd zijn. Zijn duidelijk gerangschikt op groot & klein waardoor je ook het idee krijgt dat de grootte bomen vooraan staan , omdat die meer op de voorgrond staan en ook groter zijn en de kleine bomen die in de verte staan kleiner lijken , omdat die dichterbij de horizon zijn geschilderd en ook kleiner zijn gemaakt waardoor je een groot & klein effect krijgt.
Kleur:
Ik heb voornamelijk gebruik gemaakt van de primaire kleuren (rood, geel, blauw) en wit. Met deze kleuren kon ik verschillende warme en koude kleuren mengen zoals oranje, lichtblauw, groen enz. Deze zijn allemaal duidelijk terug te zien in het eindresultaat. Ik heb gebruik gemaakt van veel verschillende kleuren. Zodat ik de herfstkleuren beter naar voren kon laten komen op het schilderij.
Mengpaneel & verf
Materie
1).Met welk materiaal heb je gewerkt?
2).Wat vond je van het gebruik van dat materiaal?
3).Had je een nog andere materialen of gereedschappen willen gebruiken en zo ja waarom?
Materialen:
Voor deze opdracht heb ik met verschillende materialen gewerkt namelijk:
-Plakkaatverf (kleuren rood, geel, blauw en wit)
-Kwasten
-Water
-Papieren doekje (voor het afvegen van de kwast)
-Papier
-Potlood
-Gum
Naast deze materialen heb ik ook gebruik gemaakt van een afbeelding waar ik mijn inspiratie uit heb gehaald voor het maken van deze opdracht.
Afbeelding
Beschouwing
1).Welke voorbeelden heb je gebruikt om je te laten inspireren over het onderwerp?2).Welke voorbeelden hebben je goede informatie gegeven over de beeldaspecten?
3).Welke voorbeelden hebben je op een spoor gezet voor het werken met het materiaal en de techniek?
Geef aan waar je dat in het werk duidelijk terugziet (eventueel detailfoto’s toevoegen).
Ik heb voor deze opdracht de volgende afbeeldingen gekozen.
Afbeeldingen
Voor het gebruik van beeldaspecten en het werken met materiaal en techniek heb ik vooral gebruik gemaakt van de onderste voorbeeld dit zie je vooral terug in het eindresultaat omdat, ik dit voorbeeld heb gebruikt om mijn schilderij te maken.
Afbeelding
De rest van de afbeeldingen heb ik gebruikt om inspiratie te krijgen voor de kleursamenstelling die ik vooral heb gebruikt in mijn schilderij. Dit kan je ook goed terug zien in het eindresultaat. Onderzoek
1).Beschrijf en laat met beelden zien welke stappen je in het werkproces hebt gezet.
2).Welke keuzes heb je gemaakt en waarom?
3).Hoe heb je de andere 5 componenten in dit proces meegenomen?
Stappenplan & werkproces:
1). Ik ben begonnen met het maken van een lichte opzet met potlood, zodat ik de contouren van het schilderij en verschillende ruimtesuggesties & composities al goed op het papier had staan.
2). Vervolgens heb ik eerst de lucht geschilderd met verschillende kleuren blauw, daarna de grond en de rivier.
3). Terwijl de eerste lagen van de grootte oppervlakken drogen ga ik aan de slag met schilderen van de bomen, bladeren en fijnere details.
4). Tenslotte maak ik het schilderij af door op het grootte oppervlakte nog een tweede laag aan te brengen zodat er een beter herfstgevoel gecreëerd wordt.
Werkproces
Keuzes: Ik heb gekozen om met meerdere, verschillende kleuren te werken en om meerdere lagen te maken op het schilderij zodat je een beter indruk kreeg van de overgang van de seizoenen. Ik heb er niet voor gekozen om fijne details te maken omdat, ik niet de juiste benodigdheden hiervoor had. Daarom heb ik gekozen om het hele schilderij erg grof te schilderen.
Werkwijze
1).Had je al eens eerder met dit materiaal en deze techniek gewerkt?2).Wat heb je daarover nieuw ontdekt?
3).Wat vond je lastig?
Materiaal & onderzoek:
Ik heb vaker met dit materiaal gewerkt en deze techniek , omdat dit materiaal en deze techniek mij al goed bekend is heb ik hier ook niks nieuws over ontdekt. Het was vooral lastig om ervoor te zorgen dat de kleuren goed in elkaar overlopen zodat je mooie herfstkleuren creëert met een tintje zomer er nog doorheen. Zodat je goed de overloop van de beide seizoenen in het schilderij terugziet.
Eindoordeel
1).Wat vind je geslaagd? Leg uit.
Ik vind dat de kleurverloop erg goed is gelukt, waardoor je echt het gevoel krijgt dat je midden in de overgang zit van het seizoen zomer naar herfst. De ruimtesuggestie & compositie , groot klein is ook goed gelukt en komt goed naar voren in mijn schilderij waardoor je echt het gevoel krijg dat je midden in het bos zit.
2).Wat kon beter? Waarom?.
De volgende keer moet ik wel goed opletten ik bij de ruimtesuggestie & compositie , lijnperspectief & horizon goed oplet dat ik bijvoorbeeld de weg of in dit geval de rivier aan de horizon in een punt laat eindigen zodat de verhoudingen kloppen.